Betrokkenheid • Maatwerk • Diepgang

HomeCto'sAdviesKwaliteitProjectOpdrachtgeversContact

 

Alle gemeenten moeten volgens de Wmo 2015 hun eigen kwaliteitsbeleid vormgeven. Er komen geen landelijke kwaliteitsstandaarden. Gemeenten krijgen van de regering zelf de opdracht om samen met lokale belangenorganisaties en aanbieders standaarden op te stellen voor de kwaliteit van de ondersteuning in de Wmo. Wij kunnen u als gemeente hierbij van dienst zijn door:

  • advisering bij het opzetten van het kwaliteitsbeleid
  • de kwaliteit continu te meten, waardoor u weet wat er goed gaat en wat er mogelijk beter kan

 

Kwaliteitsbeleid

Een goed kwaliteitsbeleid is onmisbaar. Alleen met SMART geformuleerde kwaliteiseisen kunnen gemeenten beoordelen of hun beleidsplannen goed uitgevoerd worden. Alleen met goede en degelijke kwaliteitseisen is het mogelijk om te handhaven, toezicht te houden en om resultaten te meten. Wij kunnen u helpen om een kwaliteitsbeleid op te zetten dat in elk geval voldoet aan de volgende kenmerken:

  1. veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht verstrekt
  2. afgestemd op de reële behoefte van de cliënt en op andere vormen van zorg of hulp die de cliënt ontvangt
  3. verstrekt in overeenstemming met de op de beroepskracht rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiend uit de professionele standaard
  4. verstrekt met respect voor en inachtneming van de rechten van de cliënt.

Kwaliteitsmonitoring

Het welslagen van het kwaliteitsbeleid wordt bewerkstelligd via een proces van planning, uitvoering, toetsing en bijstelling. Onze aanpak zorgt voor een verfijnde en scherpe monitoring van de interne en externe processen. Hierdoor wordt relevante informatie verkregen, waarmee procesoptimalisatie gerealiseerd kan worden. We begeleiden gemeenten om zicht te houden op de voortgang en de prestaties.

 

Diensten die wij voor u kunnen verzorgen:

• Integraal monitoringplan opstellen

• Audits uitvoeren

• Het op meerdere momenten meten van prestaties met behulp van indicatoren, zoals

    - Efficiency

    - Resultaatgerichtheid.

Aan de hand van data-analyses (bijv. GWS-gegevens), interviews, medewerkerservaringsonderzoeken en cliëntervaringsonderzoeken bepalen we of de doelstellingen worden behaald en maken we helder of genomen maatregelen en de (ingekochte) dienstverlening volgens plan bijdragen aan de opgestelde doelstellingen. Daar waar processen nog niet helemaal volgens plan verlopen, verstrekken we u informatie over de mogelijke oorzaken en geven we advies over hoe dit verbeterd zou kunnen worden. Op deze manier leveren wij een bijdrage aan het bereiken van:

• Duurzame doelstellingen

• Efficiency

• Resultaatgericht denken

• Procestransparantie

• Kostenbeheersing

 

De metingen vinden op diverse momenten in de tijd plaats. Te beginnen met een nulmeting. Aan de hand van de indicatoren wordt als het ware een foto gemaakt van de situatie zoals die nu is. Na zes maanden vindt er een tussentijdse evaluatie plaats. De tussentijdse resultaten van deze evaluatie kunnen aanleiding geven voor een verdere optimalisatie van de nieuwe manier van werken. Tot slot vindt er na één jaar een eindevaluatie plaats. Het doel van de jaarevaluatie is om in kaart te brengen of de vooraf vastgestelde doelstellingen zijn gehaald.

 

Uw resultaat: